Dikatakan Suami dayvs D0ktr Lelaki Sambut Isteri Bersalin? Ini kata2 padu UAI

Baru-baru ini kecoh mengenai video seorang ustazah yang memberi pandangannya bahawa dayuslah seorang suami yang membenarkan doktor lelaki menjadi bidan ketika isterinya bersalin. Video itu menjadi bualan ramai yang rata-ratanya tidak bersetuju dengan kenyataan dikeluarkan ustazah yang dikenali sebagai Siti Afifah itu.

Ini penjelasan UAI. Terbaru, penceramah bebas, Ustaz Azhar Idrus tampil menjelaskan mengenai perkara itu selepas ditanya salah seorang jemaah yang hadir ke ceramahnya menerusi laman rasmi TikToknya. Menerusi video tersebut, Ustaz Azhar menjelaskan bahawa hukum asal bagi wanita adalah untuk berubat dengan wanita manakala lelaki perlu berubat dengan lelaki. Namun sekiranya termasuk dalam situasi darurat, hukumnya jatuh menjadi harus.

Jadi dalam bab berubat, dia ada kadar-kadarnya. Bila masuk kepada darurat, apa yang haram diangkat hukumnya sekejap. Allah berfirman yang bermaksud barangsiapa masuk pada situasi tidak boleh membuat pilihan, bukan sengaja dan tidak berlebih-lebihan, maka tidak berd0sa.

Tambah UAI lagi, sekiranya ketika mahu bersalin tiada sebarang doktor wanita yang bertugas dan yang ada cuma doktor lelaki maka hukumnya tidak berd0sa.

Jadi bila isteri kita nak beranak, isteri mesti beranak dengan doktor perempuan. Tapi jika tiada doktor perempuan dan yang ada cuma doktor lelaki, sedangkan beranak itu kritlkal, berkaitan dengan dua nyaw4 (nyaw4 ibu dan anak dalam kandungan). Maka tidak berd0sa.

Bakpe mu gi kata dayus pulok? Tak haram. Yang haramnya begini, ada doktor perempuan tapi tak nak dengan doktor perempuan. Nak (doktor) lelaki juga yang selak kain (bidankan) bini aku. Itu baru har4m.

Di ruangan komen, rata-rata netizen mula faham dengan penjelasan yang dibuat UAI mengenai perkara yang menjadi bualan ramai ini. Lepas tengok video penjelasan UAI ni, nampaklah beza cara penjelasan orang yang berilmu tu kan? Jelas dan padat je jawapan Ustaz Azhar kita ni.Sumber ohmedia.

About admin

Check Also

Baru Saja Dilantik Menteri Komunikasi Digital, Sekali Tweet YB Fahmi Buat Ramai Tak Senang

KUALA LUMPUR – Petang tadi Ahli Parlimen Lembah Pantai, Fahmi Fadzil memuatnaik ciapan di laman …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *