“2009 Tak Tahu Membaca Alif Ba Ta, Mula Belajar Di Usia 33 Tahun…” – Hijrah Mizz Nina Cukup Menyentuh Hati

Perkongsian ini viral apabila rata-rata pengikut di media sosial pada 2019, membuat #10yearchallenge dengan memperlihatkan sisi diri sebelum ini. Namun yang paling menarik perhatian adalah kisah selebriti Mizz Nina yang mengakui kisah #10yearchallenge dirinya agak berbeza.

Ini kerana 10 tahun sebelum dia masih belum berhijrah, tidak mengenakan tudung, solat dan juga tidak tahu membaca Aliff Ba Ta. Jadi dia memilih untuk berkongsi kisah penghijrahannya 10 tahun sebelum 2019 dengan mendalami agama.

Ternyata foto beserta kapsyen dimuat turun begitu menyentuh ramai orang yang membacanya. Bukan kerana gambar tetapi coretan indah ditulisnya yang membuatkan orang ramai sedar betapa pentingnya perubahan dalam diri seseorang.

10 tahun dulu belum mengenakan hijab

Saya tidak mempunyai gambar yang boleh saya kongsikan dari 10 tahun yang lalu, kerana saya masih tidak memakai hijab.

Semasa saya mengadakan sesi kelas online saya malam tadi, kami juga telah mengadakan perbincangan tentang cabaran #10yearchallenge ini tentang bagaimana jika kita memikirkan keadaan dalaman kita, iman kita dan sebanyak mana kita telah berkembang sebagai individu.

Berumur 29 tahun dan fokus pada kerjaya

Pada tahun 2009, saya berumur 29 tahun, single dan fokus pada kerjaya solo sayaSaya telah berputus asa mencari pasangan dan semua tenaga saya dimasukkan ke dalam latihan prestasi. Sedikit yang saya tahu, saya telah bertemu dengan suami saya pada akhir tahun 2009. Alhamdulilah, dengan izin Allah kami berkahwin. Doa sudah menjadi kenyataan!

Iman mula berkembang perlahan-lahan

Iman saya, pada masa ini perlahan-lahan berkembang, sejak kakak saya telah berlalu 2 tahun lebih awal, saya dapat merasakan ia mempunyai kesan yang besar pada hati saya. Walaupun saya tidak sembahyang 5x sehari, saya masih tidak menutup pintu dan hubungan dengan Allah.

Nasihat saya, bagi orang-orang yang berjuang untuk sembahyang, terus melakukannya, walaupun hanya 1x sehari, teruskan dan lakukan untuk Allah, dan 1 hari, anda akan mendapati diri anda memenuhi semua kewajipan & lebih inshaAllah.

Berjuang untuk menjadi orang yang baik

Kehidupan saya adalah tentang kerjaya saya, dunia & iman saya, walaupun ia tidak dapat dilihat, ia berada di sana. Saya tidak seperti dulu pada masa remaja saya & awal 20 tahun tetapi saya masih dalam perjalanan ke jalan lurus utama. Alhamdulilah.

engajaran: Jangan menghakimi orang lain & keadaan hati mereka. Anda mungkin tidak tahu bahawa saya sedang berjuang untuk menjadi orang yang lebih baik, seorang muslim yang lebih baik. Galakan adalah kunci utama.

2009, tidak tahu membaca Alif Ba Ta, hanya belajar di usia 33 tahun. Dan belum terlambat untuk pelajari Al-Quran

2009: – Saya masih tidak tahu membaca Alif Ba Ta. Saya hanya menghafal Al-Fatihah & 3 Qul. Saya hanya mula belajar membaca di 33. SubanAllah!

Tidak pernah saya bayangkan, saya akan berada di ruang yang sama sekali berbeza pada hari ini. Allah menuntun saya kembali untuk mengamalkan Islam & sekarang saya sedang belajar kursus diploma Ta’leem Al-Quran, melakukan da’wah & perbincangan. SubhanAllah. Alhamdulilah untuk berkat-berkat ini!

Pengajaran: Ianya tidak pernah terlambat untuk mempelajari Al-Quran! Anda perlu tekad untuk membuat perubahan dan usaha untuk Allah.

Banyak yang telah berubah dan saya berdoa agar Allah akan terus membimbing kita pada jalan yang lurus dan meningkatkan tahap peningkatan diri untuk kehidupan di dunia & akhirah Ameen.

Walaupun perkongsian ini dibuat ketika 20119, namun sampai sekarang figura ini tetap menjadi inspirasi ramai hijabi yang berhijrah mahupun ingin berhijrah. Tetaplah berusaha walupun sekecil kuman, kerana usahan mulia mencari jalan keredhaan Allah tetap akan direstuiNya. Semoga perkongsian bermanfaat untuk semua.

sumber:hijabista

 

 

 

About admin

Check Also

Terkul4i lemah, ibu sedih b4yi 3 bulan ‘pergi’ hari pertama dijaga peng4suh

Lumrah bagi ibu bapa yang bekerja akan menghantar anak-anak mereka pengasuh disebabkan kekangan masa dan …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *